Reconstructie en herinrichting Huismansingel
De Huismansingel maakt onderdeel uit van de hoofdinfrastructuur van de TU Delft Campus. De komende jaren wordt gewerkt aan vernieuwing en verbetering van de TU Delft Campus, zoals beschreven in de TU Delft campusstrategie, en daar hoort ook de verbetering van de mobiliteit en bereikbaarheid bij. Het aantal verkeersbewegingen is de afgelopen jaren gestegen en zal de komende jaren alleen maar verder stijgen. Een reconstructie en herinrichting van de Huismansingel is noodzakelijk voor deze belangrijke ‘drager’ van de gebiedsontwikkelingen op TU Delft Campus Zuid.
Huismansingel als kwalitatief hoogwaardig entree
De reconstructie en herinrichting Huismansingel zal de verkeersveiligheid verbeteren én de doorstroming van het verkeer van en naar de N470 en A13. Daarnaast heeft de herinrichting als doel om de Huismansingel als kwalitatief hoogwaardige entree van de TU Delft Campus neer te zetten. De herinrichting bestaat concreet uit de volgende onderdelen:
- Verkeersveiligheid: Er wordt ruimte gemaakt voor de toename van het aantal verkeersbewegingen met de auto en de fiets. In eerste instantie wordt de weg verbreed naar twee eenbaanswegen. Ook wordt de technische staat van de wegen wordt verbeterd.
- Verkeersstructuur: De bestaande verkeersstructuur met twee opeenvolgende kruisingen (met de Molengraaffsingel en de Cyclotronweg) wordt aangepast naar één enkel kruispunt (bevordert aansluiting N470/A13). Dit heeft tot gevolg dat het verkeer van de Cyclotronweg via de Molengraaffsingel wordt afgewikkeld en het verkeer van de Uytenbogaartsingel via de Watermanweg.
- Uitstraling: De twee banen zullen gescheiden worden door een brede groene middenberm, een duidelijke begrenzing aan de buitenzijde door fiets- en voetpaden én bomen in de laanstructuur. Hiermee wordt niet alleen allure toegevoegd maar krijgt ook de natuur en ecologische kwaliteit een impuls.
Voorlopige planning
Ontwerp – lopend
Start werkzaamheden – Q3 2024
Duurzaamheidsambitie
Bij het ontwerp en tijdens de uitvoering wordt zoveel mogelijk circulair materiaal toegepast. Zo zal de fundering van de rijbanen bestaan uit betonpuin, wat is vrijgekomen van gesloopte gebouwen op de TU Delft Campus.
Wat betekent de reconstructie en herinrichting van de Huismansingel voor mij?
De TU Delft werkt aan de plannen voor de reconstructie van de Huismansingel. De gemeente Delft toetst deze plannen onder andere op verkeersveiligheid en uniformiteit binnen de gemeente. De basis van deze plannen ligt vast in verkeerskundig onderzoek voor een veilige en toekomstbestendige Huismansingel. Verkeerlichten zorgen straks voor een veilige verkeerssituatie op een steeds drukker wordend zuidelijk deel van de campus. Binnenkort levert de TU het definitief ontwerp en alle benodigde documenten aan bij de gemeente. Daarnaast dient ook getoetst te worden welke effecten dit project heeft op de stikstofdepositie. Na akkoord wordt dan zo snel mogelijk gestart met de uitvoering.
In het najaar 2024 vinden er werkzaamheden plaats aan de Huismansingel zelf. Hierbij valt te denken aan grondwerken, aanleg duikers en asfalteringswerkzaamheden voor het gedeeltelijk omleggen van de Huismansingel . De Huismansingel blijft altijd open voor gebruik, maar de werkzaamheden zorgen wel voor enige hinder en mogelijke vertraging. Zodra er een aannemers is aangehaakt en er een concrete planning voor de werkzaamheden ligt, wordt er meer informatie beschikbaar gesteld.
Meer informatie
Vragen over dit project of (andere) werkzaamheden op de campus? Neem contact op met team Parkmanagement van Campus and Real Estate.