Studenten Bouwkunde zijn ondernemend. Een carrière bij een groot bedrijf is niet langer de (enige) gedroomde optie. Een nieuwe generatie studenten wil impact maken en zit het liefst zelf aan het stuur. Maar aansluiting bij het bestaande onderwijsaanbod rondom ondernemerschap kon beter. Daarom begon hoogleraar Hans Wamelink BK-launch: een nieuw platform voor studenten Bouwkunde met een ondernemersdroom. ‘In de inschrijvingsperiode zit ons vak binnen een paar minuten vol.’
Het lijkt de klassieke droom van studenten Bouwkunde: wereldberoemd architect worden door naam te maken met indrukwekkende gebouwen. Maar dat beeld is aan het kantelen, aldus Hans Wamelink, hoogleraar Construction Management & Entrepreneurship en medeoprichter van BK-launch. ‘Veel studenten van zijn juist geïnteresseerd in circulariteit, duurzaamheid en de energietransitie en hoe ze daarin een rol kunnen spelen met eigen ideeën of een eigen bedrijf. En ook de studenten met die klassieke droom realiseren zich steeds beter dat elke succesvolle architect ook een goede ondernemer moet zijn.’
Vraag en aanbod bij elkaar brengen
Victor Scholten, directeur van het Delft Centre for Entrepreneurship (DCE), sprak zijn verbazing erover uit bij Wamelink: bij DCE kwamen nauwelijks studenten Bouwkunde over de vloer. Dus ging hij op onderzoek uit bij docenten, studenten en ondernemers. Al gauw bleek dat er eigenlijk iets ontbrak in het onderwijsaanbod van Bouwkunde: vakken over ondernemerschap waarin studenten zich in herkennen. Het idee voor BK-launch was geboren.
De animo was vanaf dag een enorm, aldus Wamelink. ‘Het bevestigde dat we iets bijzonders op het spoor waren.’ In BK-launch komen verschillende disciplines samen. We verzorgen zelf lessen, maar zetten ook veel gastdocenten van buitenaf in, zoals door de wol geverfde ondernemers. Ook het DCE is aangehaakt en verzorgt vakken rondom ondernemerschap. Wamelink: ‘onder anderen Victor Scholten en Aleksandar Giga verzorgen een deel van ons aanbod. Maar er is ook begeleiding van docenten Bouwkunde, die allemaal ook zelf ondernemen. Dat laatste is waardevol, want zij combineren vakkennis met kennis over ondernemen. Studenten pikken dat feilloos op.’
Zoiets opzetten kost tijd – en geld. Wamelink zocht de aansluiting bij externe partners uit het bedrijfsleven en vond al snel een viertal (Oosterhoff, Brink, Smits Vastgoedzorg en CBRE) bereid om BK-launch te ondersteunen. Ook de 4TU Federatie, het samenwerkingsverband van de vier technische universiteiten, sloot zich al snel aan als partner.
In een paar minuten ‘uitverkocht’
BK-launch legde ook gelijk contact met het Innovation & Impact Centre, vertelt Wamelink. ‘We zijn gaan praten met Paul Althuis en Martine Klijn: Om aansluiting te zoeken bij het bestaande ecosysteem van TU Delft Campus, maar ook om ideeën uit te wisselen. We zijn daarna bijvoorbeeld begonnen met start-up vouchers voor studenten, net als Delft Enterprises en de Aerospace Innovation Hub. Dat is niet alleen goed voor onze zichtbaarheid en naamsbekendheid. Het zorgt ook voor aansluiting op het bestaande aanbod voor ondernemende studenten.’
Een kleine drie jaar na oprichting kijkt Wamelink terug op een succesvolle periode waarin het storm loopt op het aanbod van BK-launch. ‘In die drie jaar hebben ruim 200 studenten deelgenomen aan ons onderwijsprogramma. Een aanzienlijk deel is ook echt begonnen als ondernemer.‘ Elk jaar zit het vak razendsnel vol, stelt Wamelink met gepaste trots. ‘Inschrijving voor het onderwijs in februari opent traditioneel in november. Het vak zit in een paar minuten vol. En daarna volgen de mailtjes: of er niet toch nog misschien een plaatsje vrij is.’
BK-launch begeleidt maximaal 60 studenten. De coaches zijn de bottleneck, legt Wamelink uit. ‘Ik heb er negen, die elk zes studenten begeleiden. En elk van die coaches heeft ondernemerservaring en een achtergrond in Bouwkunde. Kijk, als ik het vak openzet voor 80 of 100 studenten, zit het ook vol. Maar we willen de kwaliteit hoog houden.’ Met een glimlach: ‘dus voorlopig blijft het een beetje een exclusieve club.’
Voorbij het traditionele werkveld van Bouwkunde
De ideeën van studenten zijn divers en uiteenlopend en richten zich niet alleen op ontwerpen en bouwen. Zo is een van de start-ups, MOR Studio, ontstaan als studententeam dat meedeed aan de Solar Decathlon competitie: een wedstrijd die studenten uitdaagt om een zelfvoorzienend huis op zonne-energie te ontwerpen en bouwen. Andere veelbelovende voorbeelden zijn AplusV Solutions, die zich richt op de rol van robotica en automatisering in de bouw, en Refurnable, een abonnementsservice voor meubilair.
Wamelink is realistisch: niet elke start-up redt het. Niet elke dienst of product is al ver genoeg uitgewerkt voor de markt. Hij ziet BK-launch als de allereerste stap voor studenten Bouwkunde met een ondernemersdroom. ‘Rondom de TU Delft zit natuurlijk een enorm netwerk dat ze verder op gang kan helpen. We wijzen studenten op de verschillende bestaande (studenten)competities, vouchers, YES!Delft als incubator met al hun programma’s, de fieldlabs op Campus zoals RoboHouse – maar ook wij hebben nog niet het totale overzicht.’
Van deelnemer naar gastdocent
BK-launch heeft in krap drie jaar tijd niet alleen naam gemaakt binnen de faculteit Bouwkunde, maar ook een solide basis neergezet om een community van ondernemende studenten, alumni en (oud)medewerkers mee te vormen. Dat dit werkt, bewijzen onder andere drie studenten die als deelnemers begonnen zijn en intussen als jonge ondernemers gastcolleges geven binnen het programma van BK-launch.
De eerste wapenfeiten stemmen Wamelink optimistisch over wat BK-launch kan bereiken. ‘Recent is het team uitgebreid met Falco Zeekaf, die als community manager gaat helpen met de verdere groei van BK-launch. En ik hoop natuurlijk op een paar start-ups die echt bottom-up de sector bestormen en opschudden. Die een blijvende verandering teweeg brengen in circulair, duurzaam bouwen of een doorbraak helpen realiseren in de energietransitie. Dat gaat gebeuren, en onze studenten hebben de beste kaarten om met nieuwe ideeën, een nieuwe aanpak en manier van werken het verschil te gaan maken.’